Gemeente van Christus Houthalen Oost
De bijbel is duidelijk in het stellen dat de doop noodzakelijk is om de verloren zondaar te behouden (Markus 16:16; Handelingen 2:38; 22:16; Romeinen 6:3; Galaten 3:27: 1 Petrus 3:21). Zo is het ook duidelijk dat de doop waarover wordt gesproken in de bekering van een zondaar een waterdoop is (Handelingen 8:35-39). Wanneer de ware betekenis van de doop in het reddingsplan wordt geleerd, dan reizen er meteen vragen op bij mensen. Hier volgen de meeste voorkomende vragen met hun antwoorden:
1. Als er redding is door geloof, hoe kan dan de doop noodzakelijk
zijn?
2. Betekent het dat er een speciale kracht is in het water?
3. Is het niet zo dat als we een werk zoals de doop moeten doen, het een
tegenstelling is aan het feit dat we door genade worden behouden?
4. Maakt het iets uit of je besprenkelt, begiet of onderdompelt?
5. Als de doop noodzakelijk is, waarom is de dief aan het kruis dan niet
gedoopt?
6. Is mijn doop in het verleden aanvaardbaar voor God of moet ik opnieuw
worden gedoopt?
7. In Markus 16:16 staat wie niet gelooft wordt veroordeeld, er staat toch
niet dat wie niet is gedoopt wordt veroordeeld?
8. Wat betekent 1 Petrus 3:21?
9. Wat is de Nieuwtestamentische lering over wat iemand moet doen om
behouden te worden?
1. Als er redding
is door geloof, hoe kan dan de doop noodzakelijk zijn?
Geloof in Jezus betekent ook geloven in wat Jezus heeft gezegd over
de waterdoop. Meer nog, het soort geloof dat een mens kan behouden
is het geloof dat mensen ertoe beweegt om God te gehoorzamen en het
kan een mens niet redden totdat het ons leidt tot gehoorzaamheid (Galaten
5:6; Jacobus 2:17-26). Jacobus heeft herhaaldelijk gezegd dat
"een geloof zonder werken dood is"
(Jacobus 2:17, 20, 26) en zei
uitdrukkelijk dat "een mens
gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof"
(Jacobus 2:24). Alle passages in
de bijbel die spreken over redding door geloof (Johannes
3:16; Handelingen 16:31; ...), spreken over geloof dat een
mens leidt tot gehoorzaamheid, zij spreken niet over een dood
geloof! Wanneer iemand genoeg geloof heeft om te doen wat God zegt
om te doen, dan is die persoon behouden door dat geloof.
2. Betekent het dat er een
speciale kracht is in het water?
Natuurlijk niet. Datgene wat behoudenis mogelijk maakt is het bloed
van Christus (Matteus 26:28), niet
het water. De doop in water is een voorwaarde die God heeft gesteld,
waarvoor we genoeg geloof moeten hebben om hierin te gehoorzamen,
voordat de Here ons behoudt.
Dit wordt duidelijk in het verhaal neergeschreven in
2 Koningen 5. Een man met de naam
Naäman kampte met melaatsheid. De profeet Elisa vertelde hem dat God
hem zou genezen als hij zich 7 maal zou onderdompelen in de rivier
de Jordaan. Het water van de Jordaan had geen enkele genezende
kracht om Naäman te genezen van zijn melaatsheid. Het was de kracht
van God die hem genas. Maar dat deed niet af aan het feit dat God
Naäman niet genas totdat hij genoeg geloof had om te doen wat God
gezegd had te doen. Wanneer hij zich zeven maal onderdompelde, werd
hij door God genezen - niet doordat het water een genezende kracht
zou hebben maar omdat hij genoeg geloof had om God te gehoorzamen.
Op dezelfde wijze wordt iemand, wanneer deze wordt gedoopt,
geestelijk genezen en gereinigd van zonden - niet omdat het water
een reddende kracht heeft, maar omdat men genoeg geloof heeft om
God's voorwaarde te gehoorzamen.
3. Is het niet zo
dat als we een werk zoals de doop moeten doen, het een tegenstelling
is aan het feit dat we door
genade worden behouden?
Natuurlijk niet. Als dat zo zou zijn dan zou het NT zichzelf
tegenspreken. Het NT leert dat we door genade worden behouden (Efeziërs
2:8-9), maar toch wordt er geleerd dat we God moeten
gehoorzamen om te worden gered (Matteus
7:21; Hebreeën 5:9; 2 Tessalonissenzen 1:7-9; Galaten 5:6; Jacobus
2:24; Handelingen 2:38; Markus 16:16). Gezien God Zichzelf
niet tegenspreekt, moeten we uit deze passages die over
gehoorzaamheid spreken, afleiden dat deze niet in tegenspraak zijn
met het behouden worden door genade.
Het feit dat we worden behouden door genade betekent dat we er niets
voor hebben kunnen doen en het niet hebben verdiend. We krijgen een
onverdiende gunst van God. Als we dus voldoen aan God's voorwaarden
om gered te worden, dan hebben we onze redding nog steeds niet
verdiend. Hoe zou iemand ook maar kunnen beweren dat 'het worden
ondergedompeld in water', zo een krachtig werk is dat hij daardoor
zijn plaats in de hemel heeft verdiend?
Hoewel Naäman ook een voorwaarde moest volbrengen om genezen te
worden van zijn melaatsheid, toch werd hij genezen door God's
genade, omdat de daad die hij deed er niet toe leidde dat hij zijn
genezing had verdiend. Op dezelfde wijze moeten wij aan bepaalde
voorwaarden voldoen om te worden gered, onze redding is door God's
genade omdat de voorwaarden waaraan we moeten voldoen ons onze
redding niet doen verdienen.
Wanneer we dan aan Gods voorwaarden voldoen, verdienen we het nog
steeds om verloren te gaan vanwege onze zonden. Maar toch worden wij
behouden door Gods genade, God redt ons, niet omdat we het
verdienden, maar omdat we genoeg geloof hadden in Hem om te doen wat
Hij heeft gezegd. We worden behouden door genade, niet omdat onze
werken ons waardig maken om gered te worden (Efeziërs
2:8-9)
4. Maakt het iets
uit of je besprenkelt, begiet of onderdompelt?
Nee? Paulus leert ons dat de doop een begrafenis is, het is een
afbeelding van de begrafenis en de opstanding van Christus (Romeinen
6:3-5; Kolossenzen 2:12). Meer nog, het NT was oorspronkelijk
in het grieks geschreven, en griekse leraars leren ons dat het
griekse woord dat is gebruikt voor dopen, altijd onderdompeling
betekent. Het betekent nooit begieten of besprenkelen.
5. Als de doop noodzakelijk is,
waarom is de dief aan het kruis dan niet gedoopt?
Omdat de doop niet altijd een voorwaarde van God is geweest om gered
te worden. De doop in ingesteld in het NT als voorwaarde voor hen
die onder het NT leven. De dief aan het kruis leefde echter niet
onder het NT, omdat hij stierf voordat de voorwaarden tot behoudenis
van het NT werden gepredikt. Deze werden pas op pinksterdag
gepredikt door de apostelen (Handelingen
2:36-41). De Hebreeën schrijver legt ons uit dat het NT pas
bindend is geworden na de dood van Christus, de erflater (Hebreeën
9:16-17). De dief aan het kruis kon niet geloven in de dood
en opstanding van Jezus, gezien Jezus nog niet was opgestaan uit de
dood (Romeinen 10:9). Toch leert
het NT dat dat een voorwaarde is om behouden te worden. Wij zijn
onderhevig aan de voorwaarden van het NT om vergeving te krijgen, de
dief aan het kruis was dat niet. Hij moest niet meer worden
gedoopt dan Noah, Jeremiah, Abraham, of welke andere mensen dan ook
die leefden en stierven voordat het NT bindend werd.
6. Is mijn doop in
het verleden aanvaardbaar voor God of moet ik opnieuw worden
gedoopt?
Dat hangt er vanaf. Als iemand werd gedoopt naar de Schrift, dan
moet hij niet worden overgedoopt. Dit is zelfs zo voor iemand die
zondigt na een schriftelijke doop. Simon, een gedoopte gelovige (Handelingen
8:12-13), zondigde na zijn doop. Toch moest hij niet worden
overgedoopt om vergeven te kunnen worden. Hij moest zich bekeren en
bidden tot God om vergeven te worden (Handelingen
8:22). Wanneer iemand is gedoopt, dan is hij een relatie met
God aangegaan die het mogelijk maakt om vergeving te vragen voor de
zonden die hij na zijn doop doet.
Als iemand niet werd gedoopt naar de Schrift, dan moet hij worden
overgedoopt naar de Schrift. Niet alle dopen zijn waardevol voor
God. Stel dat je iemand tegenkomt op de straat, je bindt hem vast en
dompelt hem onder in water tegen zijn wil, dan zal zijn doop hem
geen enkel goed doen. Want elke onderdompeling moet gebeuren op de
wijze dat de Schrift het leert.
Om naar de Schrift gedoopt te worden moet iemand geloven wanneer hij
wordt gedoopt. Petrus zei: "Bekeert u en
een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus"
(Handelingen 2:38). Wanneer de
Ethiopische kamerling aan Filippus vroeg "Zie,
daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word?"
antwoordde Filippus "Indien gij van
ganser harte gelooft, is het geoorloofd" (Handelingen
8:36-37). De doop van een baby is daarom niet naar de
Schrift, omdat een baby niet kan geloven en zich niet kan bekeren.
Een baby heeft ook geen behoefte aan de doop, omdat de doop dient om
vergeving te ontvangen van zonden, en een baby heeft geen zonden
gedaan die moeten worden vergeven.
Om een schriftelijke doop te hebben, moet de doop ook om de reden
gebeuren dat de Schrift leert. Als dit niet het geval is, dan kan de
doop geen schriftelijke doop zijn. Vele denominaties geloven niet
dat de doop dient om vergeving van zonden te ontvangen (ongeacht
wat er in Handelingen 2:38 staat),
daarom dopen zij om een andere reden dan dat de bijbel leert. De
mensen die zij dopen, als ze de lering geloven van diegene die
hen doopt, worden niet gedoopt tot vergeving van hun zonden. Ze
worden gedoopt met de gedachte dat hun zonden al voor hun doop
werden vergeven en dat ze al gered waren voor hun doop. Het is zelfs
zo dat velen die zich op deze wijze laten dopen, voor hun doop
belijden dat ze in God geloven en dat Hij hun zonden reeds
heeft vergeven. Dan worden ze ondergedompeld. Deze mensen worden
duidelijk niet gedoopt om gered te worden (Markus
16:16; 1 Petrus 3:21), ze worden niet gedoopt om vergeving
van hun zonden te ontvangen (Handelingen
2:38). Gezien zij niet op de wijze van de Schrift werden
gedoopt, is hun doop niet geldig.
Als dit voor jou het geval is, dan moet je worden overgedoopt om de
juiste reden. Wij willen u graag verderhelpen in het onderwijs en in
het dopen.
7. In Markus 16:16 staat wie niet
gelooft wordt veroordeeld, er staat toch niet dat wie niet is
gedoopt wordt
veroordeeld?
Toch wel, er staat wel degelijk dat wie niet wordt gedoopt zal
worden veroordeeld. Markus 16:16 "Wie
gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet
gelooft, zal veroordeeld worden." Stel jezelf ook eens de
vraag waarom iemand die niet gelooft zich zou laten dopen, is het
niet héél logisch dat iemand die niet gelooft zich ook niet laat
dopen? Natuurlijk is dat logisch.
Maar wat leert Markus 16:16 ons dan?
Wie zal behouden worden?
"Wie gelooft en zich laat dopen,
zal behouden worden"
Betekent dit dan dat wie niet gelooft maar zich wel laat dopen ook
zal behouden worden? Nee!
Of betekent dit dat wie gelooft en zich niet laat dopen zal behouden
worden? Is dat wat Jezus zegt? Nee, absoluut niet!
Wie zal behouden worden? Diegene die gelooft en zich laat dopen, dat
is diegene die zal behouden worden.
Wie zal veroordeeld worden?
"maar wie niet gelooft, zal veroordeeld
worden"
Merk op dat Jezus NIET zegt: "Hij die gelooft en is behouden
zal worden gedoopt". Toch leggen velen dit vers op deze wijze uit,
omdat ze geloven dat geloof alleen een mens redt. Merk op dat zelfs
boze geesten geloven dat Jezus de Zoon van God is, maar zij sidderen
ipv God te gehoorzamen (Jacobus 2:19).
We zien dus dat geloof alleen niet redt, maar een gehoorzaam geloof
wel redt.
8. Wat betekent 1 Petrus 3:21?
"Als tegenbeeld daarvan redt u thans de
doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een
bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus
Christus" 1 Petrus 3:21.
Velen zijn niet in staat om een waardige uitleg te geven aan dit
vers, en daarom verdaaien ze maar de betekenis ervan.
Maar laten we eens een ander vers erbij betrekken en daaruit wat
gedachten halen. Mattheus 1:21 "Zij zal
een zoon baren en gij zult Hem de naam Jezus geven. Want Hij is het
die zijn volk zal redden van hun zonden"
Redden in dit vers en in 1 Petrus 3:21 is vertaald van hetzelfde
griekse woord, nl sozo, hetgeen betekent 'behouden, redden'. Velen
leggen Matteus 1:21 uit zoals het er staat, nl Jezus is gekomen om
mensen te redden van hun zonden. Waarom is dit zo, wel omdat het er
staat. Maar als men dan 1 Petrus 3:21 gaat uitleggen, dan is het
plots niet meer zo. In 1 Petrus 3:21 staat dat de doop ons redt,
omdat dat het moment is dat we in contact komen met het bloed van
Jezus (Handelingen 22:16; Matteus 26:28).
Maar omdat velen dit niet geloven, willen ze niet geloven wat God
zegt, nl de doop redt ons.
9. Wat is de Nieuwtestamentische
lering over wat iemand moet doen om behouden te worden?
Markus 16:16 "Wie gelooft en zich laat
dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld
worden"
Handelingen 2:38 "En Petrus antwoordde
hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van
Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des
Heiligen Geestes ontvangen"
Handelingen 22:16 "En nu, wat aarzelt gij
nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping
van zijn naam"
Galaten 3:27 "Want gij allen, die in
Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed"
Romeinen 6:3-4 "Of weet gij niet, dat wij
allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt
zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat,
gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des
Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen"
Hebreeën 5:9 "en toen Hij het einde had
bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van
eeuwig heil geworden"