Gemeente van Christus  Houthalen Oost

Hoererij en wegzenden

In de vorige lessen (‘het huwelijk van de man en zijn vrouw’ en ‘God haat echtscheiding’), zijn we tot de conclusie gekomen dat een man het hoofd van zijn vrouw behoort te zijn en dat een vrouw haarzelf behoort te onderwerpen aan haar man. Een man heeft respect nodig en een vrouw liefde, het hebben van een partner die ongehoorzaam is aan Gods Woord ontslaat u niet van uw verantwoordelijkheid. Maar we zien mannen en vrouwen terechtkomen in een cirkel van onbegrip en onverdraagzaamheid. Wanneer deze cirkel niet wordt doorbroken, dan eindigt dit meestal in echtscheiding!!! God haat echtscheiding. Wanneer een man zijn vrouw wegzendt en een ander trouwt dan pleegt hij echtbreuk. Ook een vrouw die haar man wegzendt en een ander trouwt, pleegt echtbreuk. Ook diegene die een weggezondene huwt, pleegt echtbreuk. Echtbreuk is onwettige gemeenschap hebben met de partner van een ander of anders gezegd overspel plegen. Mensen die met God willen leven behoren zich te bekeren van een voor God onwettig huwelijk, want hoereerders en echtbrekers zullen door God worden geoordeeld. Ze hebben geen recht op een tweede, derde, … huwelijk. Er zijn veel redenen waarom huwelijken falen en vaak resulteren in echtscheiding. God die niet het middelpunt is, geen rekening houden met de verschillen tussen man en vrouw, onvolwassen gedrag meenemen in het huwelijk, onredelijke kritiek geven, onverdraagzaamheid, hoge levensstandaard en schulden, sexuele problemen, moeiten met de kinderen, jaloezie, tragedie, inmenging van ouders en schoonouders, slechte communicatie, niet nakomen van geloften, … doen huwelijken falen. Uiteindelijk falen huwelijken omwille van egoïsme, men kiest ervoor om geen AGAPE-liefde meer te hebben voor de ander. Men kiest ervoor om te scheiden, terwijl liefde een gebod van God is.

Het is belangrijk om deze dingen te bestuderen voordat je huwt en voordat je ervoor kiest om te scheiden. Veel mensen reageren gelijk homofielen die, omdat ze zich niet willen bekeren van hun zonde, op zoek gaan naar rechtvaardiging in Gods Woord voor hun zonden (vb de relatie tussen David en Jonathan 1 Samuel 18:1-3). Pas Gods Woord niet aan jouw situatie aan, maar pas jouw situatie aan het Woord van God aan.


Matteus 19:1-12

De Farizeeën kwamen tot Jezus om Hem te verzoeken met de vraag ‘is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen?’ vs 3
Jezus vraagt hen of ze niet hadden gelezen dat de Schepper hen van den beginnen als man en vrouw heeft gemaakt vs 4
Het is daarom dat een man zijn vader en moeder verlaat en zijn vrouw aanhangt en die twee zullen tot één vlees zijn vs 5
Zo zijn zij niet meer 2 maar één vlees. Wat God samengevoegd heeft mag een mens niet scheiden vs 6
Ze vragen Jezus dan waarom Mozes de scheidbrief heeft bevolen om haar daarmede weg te zenden vs 7
Jezus zegt dat Mozes het had toegestaan om hun vrouwen weg te zenden vanwege de hardheid van de harten, maar van het begin is het zo niet geweest vs 8
Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk” Matteus 19: 9.
De discipelen zeiden daarop tot Jezus dat indien voor een man de zaak met zijn vrouw zo is, het niet raadzaam is om te trouwen vs 10
Jezus zegt daarop dat niet iedereen deze woorden kan vatten dan alleen zij aan wie het gegeven is vs 11
Er zijn immers eunuchen die zo geboren worden, er zijn eunuchen die door mensen zijn gecastreerd, en er zijn eunuchen die zichzelf onthouden hebben van het huwelijk ter wille van het Koninkrijk der hemelen. Die het begrijpen kan, die begrijpe het. Vs 12

Jezus gaat terug naar het begin

God heeft vanaf het begin van de schepping hen als man en vrouw gemaakt.
a) “
En de Here God zeide: Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij hem past” Genesis 2:18.
b) “
Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen” Genesis 3:16. Heersen: besturen, regeren, heerschappij uitoefenen.

Wat betekent dit voor de relatie tussen man en zijn vrouw?
De man is het hoofd van de vrouw, net als God het hoofd van Christus is en Christus het hoofd is van iedere man (1 Korintiërs 11:3). Hoofd: meester, heerser. Hoofdschap betekent om richting te geven, te besturen, de verantwoordelijkheid hebben, het beslissingsrecht hebben, de eenheid in het huwelijk bewaren en versterken,
De vrouw is het eigendom van haar man (Romeinen 7:1-4).
De vrouw mag niet over de man heersen (1 Timoteus 2:11-15). Heersen: op eigen gezag handelen, regeren, heerschappij uitoefenen over. Zij mag zichzelf niet in de positie plaatsen dat ze gezag over de man uitoefent.

Wat een man moet beseffen:
De vrouw is geen speeltje van een man met wie hij naar eigen goeddunken mag omgaan. “
Wie een vrouw vond, heeft iets goeds gevonden en gunst van de Here verworven” Spreuken 18:22. Een man zal aan God verantwoording moeten geven voor hoe hij met zijn vrouw is omgegaan, hetzij goed, hetzij slecht. Met dat wat God jou geeft moet je uiterst zorgzaam en verantwoordelijk mee omgaan. Je zal dus rekenschap moeten geven voor hoe je met je vrouw bent omgegaan (1 Petrus 3:7).  Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft” Efeze 5:25.
Wat beiden moeten beseffen:
en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen” Hebreen 4:13.

Waarom heeft Mozes dan de scheidbrief geboden?

Wat zegt de tekst?
- er moest iets onbehoorlijks gevonden zijn in de vrouw
- het vereiste het opstellen van een scheidbrief die aan haar moest worden overhandigd
- hij mocht haar niet terug opnieuw tot vrouw nemen omdat zij verontreinigd is geworden
De Joden interpreteerden Mozes’ woorden echter als een goedkeuring en aanmoediging voor echtscheiding van Godswege. Zij beschouwden deze woorden als een verworven recht, ze waren meer bezorgd om de procedure dan om de liefde voor de vrouw.

Mozes heeft dat gebod gegeven als een toelating omwille van de hardheid van hun harten. Het was zeker geen compliment voor de Joodse mannen dat ze deze toelating hadden gekregen. Jezus zegt op basis van wat we in Genesis lezen dat hetgeen God samengevoegd heeft, een mens niet mag scheiden! Dat is Gods Wil en instelling voor elk huwelijk. Op het einde van het Oude Testament lezen we dat God echtscheiding haat (Maleachi 2:14). De woorden in Deuteronomium 24:1-4 zijn een regelgeving wat men niet mocht doen als men zijn vrouw had gescheiden, maar niet een goedkeuring om te mogen scheiden. Het moest juist een man weigerachtig maken om van zijn vrouw te scheiden. Zij hadden deze woorden echter een eigenmachtige uitlegging gegeven.

Wat Jezus eerder al had gezegd over hun invulling van Deuteronomium 24:1-4:

Er is ook gezegd: Al wie zijn vrouw wegzendt, moet haar een scheidbrief geven. Maar Ik zeg u: Een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt; en al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk” Matteus 5:31-32.  De SVV vertaalt het als volgt ‘maakt dat zij overspel doet’. De man kan dus de oorzaak van het overspel van zijn vrouw zijn wanneer zij hertrouwt.

De Joden interpreteerden deze woorden dat wegzenden rechtvaardig was indien zij hun vrouwen een scheidbrief gaven. Jezus zegt daarop dat de enige reden waarom een man zijn vrouw mag wegzenden ‘ontucht’ is.
Ontucht: onwettige sexuele omgang, hoererij, homosexualiteit, overspel, gemeenschap met dieren, … . Elke andere reden waarom een man van zijn vrouw wegzendt is ongeoorloofd! Elk tweede huwelijk dat uit een ongeoorloofde scheiding voortkomt is echtbreuk, dit in tegenstelling tot Mozes’ wet waar de gescheiden vrouw mocht hertrouwen!

vb man scheidt vrouw omdat er niet met haar te leven valt en dan beslist om alleen te blijven. Het is een zondig voor een man om van zijn vrouw te scheiden om een andere reden dan ontucht, ook al blijf je alleen! Jezus zegt daarbij ook NIET dat een man zijn vrouw mag wegzenden omdat hij vermoedt dat zij ontrouw is.

Doch Ik zeg u

Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk” Matteus 19: 9.
Jezus zegt dat een man die zijn vrouw wegzendt om een anderen dan hoererij en een andere trouw, echtbreuk pleegt. Wat is het noodzakelijk gevolg van deze woorden? Een man die zijn vrouw wegzendt om hoererij en een andere trouwt, pleegt geen echtbreuk. Maar laten we toch voorzichtig zijn om deze tekst te isoleren van de grotere context van het huwelijk, want daardoor zouden we verkeerde conclusies uit deze woorden kunnen trekken.
- vgl Markus 16:16, betekent dit vers misshien dat enkel ‘geloof en doop’ resulteren in behoudenis? Nee, er is veel meer wat we in acht moeten nemen dan enkel geloof en doop.
- Geeft het wegzenden van de vrouw om hoererij automatisch het recht op een tweede huwelijk? Wat dan met de plichten van een man? Moeten we deze dan niet meer in acht nemen? En toch prediken velen Jezus’ uitzondering als een regel waarbij ze voorbijgaan aan de plichten van de man.

Wat Jezus niet zegt:
Wat Jezus NIET zegt is dat een man zijn vrouw MOET scheiden wanneer zij overspel pleegt. Veel mensen vandaag de dag interpreteren deze woorden op dezelfde wijze als de Joden Deuteronomium 24:1-4 interpreteerden. Ze zien een verworven recht in de woorden van Matteus 19:9 en vergeten hun plichten. Ze vergeten dat God echtscheiding haat! Ze vergeten dat de man dezelfde AGAPE-liefde behoort te tonen door woorden en daden zoals Christus het voorbeeld heeft gegeven. Men gaat veel te licht met deze woorden om!

Een man die zijn vrouw wegzendt om hoererij moet goed nadenken:
- wil ik wat God heeft samengevoegd, scheiden? (Matteus 22:37-40; 5:43-48) Wil ik doen wat God haat?
- ben ik een goed hoofd geweest voor mijn vrouw? Heb ik mijn huwelijk goed bestuurd?
- heb ik mijn vrouw liefgehad op dezelfde wijze zoals Christus de gemeente liefheeft? Heb ik haar gevoed en gekoesterd? (Efeziërs 5:23,25-33)
- ben ik een deel van de oorzaak geweest waarom mijn vrouw overspel heeft gepleegd? (denk aan de les ‘waarom huwelijken falen’). “
Wee de wereld om de verleidingen tot zonde. Want er moeten verleidingen komen, maar wee die mens, door wie de verleiding komt” Matteus 18:7. God verwacht goed bestuur!
- hoeveel en hoelang moet ik geduldig en barmhartig zijn als mijn vrouw haarzelf niet onderwerpt aan mij? Wel, hoeveel geduld en barmhartigheid vraag  jijzelf van jouw hoofd Christus voor jouw zonden? “
Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid echter roemt tegen het oordeel” Jakobus 2:13.
- heb ik mijn vrouw beloofd haar lief te hebben in goede en in slechte tijden? Laat uw ja een ja zijn.

Het wachtspelletje
Sommige mannen laten hun vrouwen in de steek maar scheiden niet. Ze wachten tot hun vrouw een relatie begint met iemand anders en scheiden haar dan omwille van overspel. Dan zeggen ze dat ze het recht hebben op een nieuw huwelijk. Wat is er mis met deze houding? 1 Korintiërs 7:1-5 leert ons dat het onthouden van sexuele verplichtingen kan leiden tot gemis aan zelfbeheersing en uiteindelijk kans resulteren in hoererij. Jezus zegt dat de enige reden dat een man zijn vrouw mag scheiden, is wanneer zij ‘ontucht’ pleegt terwijl ze gehuwd zijn. Een man die zijn vrouw achterlaat om welke andere reden dan ook dan overspel (maar nog niet scheidt) kan niet zeggen, dat wanneer zijn vrouw daarna toch overspel pleegt, dat overspel de reden is waarom ze uit elkaar zijn gegaan. Ze waren al uit elkaar gegaan omdat ze niet met elkaar konden leven!

Een man kan er heel gemakkelijk voor zorgen dat zijn vrouw overspel pleegt. Niet dat het overspel van zijn vrouw dan goed te praten is, in geen geval. Maar een man die zijn vrouw niet heeft liefgehad op dezelfde wijze zoals Christus de gemeente liefheeft, heeft zijn plicht als hoofd verzuimt. Zo een man moet niet denken dat het overspel van zijn vrouw hem recht geeft om van haar te scheiden om dan te kunnen hertrouwen! Hij is immers een deel van de oorzaak!
Een man die zijn vrouw wel heeft liefgehad op dezelfde wijze zoals Christus de gemeente liefheeft, zal zelfs bij het overspel van zijn vrouw AGAPE-liefde tonen. Hij zal het onrecht dat hem is aangedaan verdragen omdat hij met God rekening houdt (vgl Jeremia 3:1-14). God zond Afkerig Israel weg omwille van haar echtbreuk, God bleef wachten en riep haar op met de woorden ‘Keert weder, Ik zal u niet donker aanzien, want Ik ben genadig’.

Conclusie:

De discipelen zeiden tot Hem: Indien voor een man de zaak met zijn vrouw zo staat, is het niet raadzaam te trouwen. Doch Hij zeide tot hen: Niet allen vatten dit woord, alleen zij, aan wie het gegeven is. Er zijn immers gesnedenen, die zo uit de moederschoot geboren zijn, en er zijn gesnedenen, die door de mensen gesneden zijn, en er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, ter wille van het Koninkrijk der hemelen. Die het vatten kan, die vatte het” Matteus 19:10-12.
Gesnedenen: iemand die zich vrijwillig onthoudt van het huwelijk.

We moeten ernstig zijn met wie we huwen. Vermijd een huwelijk met een gescheiden persoon. Mannen, uw verantwoordelijkheid om over de vrouw te heersen is zeer groot. God zal u verantwoording vragen over hoe gij met uw vrouw zijt omgegaan. Vrouw, God gebiedt u om onderdanig te zijn aan uw man en om geen gezag over hem uit te oefenen. God zal ook u verantwoording vragen over hoe gij u hebt onderworpen aan hem. Mannen en vrouwen, denk na met wie je huwt om niet na de feiten tot de conclusie te moeten komen dat het hoofdschap of de onderdanigheid je zwaar valt en te moeilijk is om te dragen. Jij hebt ervoor gekozen. Laat uw ja een ja zijn!
Als je gescheiden en hertrouwd bent terwijl je dat niet mocht, weet dan dat God van u verlangt dat gij dat overspelig huwelijk stopzet. Als je gescheiden bent maar nog niet hertrouwd, weet dan dat God van u verlangt dat je alleen blijft of je verzoent met je wettige partner. Liefde kiest niet voor echtscheiding, liefde kiest voor geduld en verzoening (1 Korintiërs 13:4-7).

Vorige